Ebben az időszakban a gyermekek önállósága fokozódik, és képesek a környezetüket is többé-kevésbé igényeiknek megfelelően alakítani. Az étkezőasztal körüli csatározások a korszak végére enyhülnek, és az ellenállás oka gyakran már valóban a kialakult íz- és ételpreferencia. A készségek egyre finomodnak, a gyermekek eljutnak az önálló kanál-és villahasználat után a kés használatáig. Pohárból ivás során már ügyesen tudják dönteni is azt, a balesetek ritkulnak. Mivel a gyermekek gondolkodása is fejlődik, lehet már velük beszélgetni is, amely során a Miért? kérdés egyre dominánsabbá válik – fejlődő logikai és asszociatív képességeik kihívás elé állítják a szülőket, az étkezési szabályok magyarázatát illetően is.
Gyakori kérdések
A gyermekem nem használja önállóan az evőeszközöket. Hogyan tanítsam meg neki?
A kanállal való evést a csak már önállóan jól ülő, kezét egyéb dolgokban is összetett módon használó gyerek tudja gyakorolni. Ha nem erőltetjük, és nem hagyjuk magára, ő maga is érdeklődni fog ez iránt. Főleg, ha éhes is… Persze túl éhesen ne hagyjuk küszködni! Eleinte hamar belefáradnak még a gyerekek a kanalazásba, ilyenkor segítsünk. Kanálból nem kell extrát vásárolni, egy kis kávéskanál teljesen megfelelő. Magasabb falú tálkából azonban jóval könnyebb kanalazni, mint akár egy mélytányérból! Nincs szükség komplex etetőszékre, beszíjazásra, ha a gyerek egy, az ő testméreteinek megfelelő kis asztalnál ül, úgy, hogy oda ő maga tud leülni, hogy talpai a talajon nyugszanak, kényelmesen, egyenes háttal tud ülni, alkarjai az asztalkán nyugszanak (nem lecsúszva, a levegőben kamlimpáló lábakkal, álláig érő asztallapon kínlódik). Kapjon olyan ételt, amit nagyon szeret! Így biztos több kedve lesz próbálkozni. Egy pürés ételt persze könnyebb kanalazni, mint a levest.
Gyermekem nagyon kevés féle ételt fogad el. Hogyan szerettessek meg vele többféle ízt?
Nem kell nagyon sokféle ételt enni. Az alapvető, szükséges tápanyagok benne vannak kiszámú, egyszerű ételben is. Fontosabb, hogy amit negszik, azt örömmel tegye, minthogy nap mint nap huzavona legyen az étkezés körül. Ha mindketten úgy készülnek az étkezésre, mintha a csatatérre mennének, aligha lesz előrelépés. Jobb egy ideig csak azokat a dolgokat kínálni, amiket örömmel megeszik, azután lassacskán előhozakodni egy-egy újdonsággal. (Ha válogatós...)
A gyermekem sokat mozog, egész nap aktív, de nagyon keveset eszik. Szerintem több energiára lenne szüksége. Hogyan vegyem rá, hogy többet egyen?
Ha sokat mozog és egész nap aktív, alighanem van elég energiája. A túletetés manapság sokkal nagyobb veszély, mint az ellenkezője (természetesen, ha rendelkezésre áll elég ennivaló). A felnőttek között is nagy különbségek vannak a kalóriabevitelben, és annak a testsúllyal és az életerővel való összefüggése is igen összetett.
A gyermekem folyton csak enne, mindig éhes. Sokat nassol, de sokat eszik a főétkezések során is. Rendben van ez így?
Ha a nassolás alatt értéktelen, egészségtelen élelmeket értünk, akkor az semmiképpen nincs rendben, hosszútávon biztosan káros. Önmagában az, hogy "sokat eszik", nagyon relatív. a növésben lévő, aktív gyerek ehet "sokat", ha egészséges dolgokat fogyaszt, és ha a súlya normális. (Ha sokat eszik...)
Gyermekem még mindig elvárja, hogy megetessem. Mit tegyek, hogy önállóan egyen?
A már önállóan enni tudó gyerekekkel is előfordul, hogy fáradtabbak, vagy csak egyszerűen jól esik nekik, hogy anyjuk, apjuk megetesse őket. Nyugodtan meg lehet ezt tenni. Nem fog elfelejteni kanalazni. Azon viszont gondolkodhatunk, hogy más módon tudunk-e őrá elég időt szánni, eleget figyelni rá? Lehet, hogy más területen hiányzik neki valami, amit így próbál pótolni…