12-24 hónap
A második életév az önálló evés kialakulásának időszaka. A gyerekek temperamentuma,személyisége nagymértékben befolyásolhatja, hogy pontosan mikorra vált át az etetési helyzet önálló evési helyzetté. Ebben az időszakban jellemzően ők maguk is egyre motiváltabbá válnak egyes helyzetek önálló kivitelezésére minden életterületen, és egyre kevésbé hagyják a segítséget, később a korlátozást. A gyerekek ebben a korban a családi menü élvezőivé válnak, csak különleges esetekben szükséges számukra külön ételt készíteni. Egyre ügyesebben harapnak és rágnak különböző textúrájú ételeket. Az evés mellett egyre ügyesednek az önálló pohárból ivás területén is. E korszak vége felé kialakulhat az új ételekkel szembeni bizalmatlanság, vagy egyes ételek előnyben részesítése a többivel szemben. Mindemellett a szoptatást nyugodtan lehet folytatni, amennyiben a gyermek igényli és a család számára ez megoldható, de nem jelenti már a megnyugtatás kizárólagos eszközét.

Az önállósodás minden önkiszolgálási területen megjelenik – így az étkezés, tisztálkodás, öltözködés területén. Új képességeit minden alkalommal igyekszik gyakorolni, és a felnőttek világát utánozni. Amikor lehetősége van, a többi gyermeket is utánozza. Gyermeke eszik már pépeset, darabosat és vegyes állagú ételt is. A darabos ételbe beleharap, arról leharap és azt rágva fogyasztja el. Az önálló kanálhasználat tanulása során egyre jobban bánik maga is az eszközzel, de az etetés csak lassan változik önálló evéssé. Egyre ügyesebben tud meríteni, majd a kanalat megfordítás nélkül a szájához vinni. Két éves korra már kevésbé maszatosan eszik egyedül is kanállal. A rágás fejlődése a nagymozgások fejlődésével is összefügg: a testtudat fejlődése és a koordináció finomodása a száj körüli területeken is megjelenik. A nyelvmozgások már lehetővé teszik, hogy a falatot irányítsa és a helyén tartsa, nyelve vagy ajkai segítségével el tudja már távolítani a maradékot az ajkairól, az állkapocs körkörös- rotációs mozgása átlagosan 24 hónapos korra alakul ki teljesen. Egy kézzel is tudja tartani a kis poharat, amikor iszik. Jellemzően egyre ügyesebben tudja dönteni a poharat és szabályozni a folyadék mennyiségét, így ritkulnak a balesetek is.

Gyakori kérdések

Miből itassam? Milyen pohár alkalmas arra, hogy tisztán megtanuljon inni?

A legjobb a régi 1 dl-es ún. "presszóspohár", vastag falú, nem törik veszélyesen, a széle kifelé hajlik, felső átmérője kicsi, ezért kevés folyadék ömilik belőle egyszerre, és átlátszó, vagyis látható, mi és mennyi van benne, valamint a folyadék mozgása is érzékelhető: ebből tanulhat meg valóban a kisgyermek inni.

Elhagyhatjuk a cumisüveget?

Szopó gyereknél teljes egészében ki is hagyható a cumisüveg. A tápszer elhagyásával a cumisüveg használata is megszűnhet.

Válogatós, hogyan bírjam rá, hogy több félét egyen?

Ez nagyon relatív! Erőltetéssel csak romlani fog a helyzet. Soha ne csapja be (pl. ne csempésszen bele a szeretett ételbe valami egyebet, csak hogy "belemenjen")! Legyen türelmes, kínálgassa fokozatosan, egyszerre csak egyféle újdonsággal, vegye figyelembe jelzéseit! Bízzon benne, hogy ahogy nő, az ízlése is változni fog. A gyerekek sokszor elég "konzervatívak", szeretik a megszokott dolgokat, ez nem baj.

Csak egyedül akar enni...

Ennek örülhetünk! Ha megfelelően vannak előkészítve az ételek és a szükséges tárgyak, nem is lesz ebből semmi gond. Előkével, megfelelő pohárból, egyszerre nem túl sok ételt tálalva és a felnőtt folyamatos, odafigyelő jelenlétében nyugodtan ehet önállóan, ha ezt örömmel teszi.

Csak játszik az étellel, hagyhatom?

Ha tényleg csak játszik, akkor már nem éhes. Nyugodtan, szemrehányás nélkül mondhatjuk, hogy akkor vége az étkezésnek, és elkísérhetjük (némi tisztálkodás után) játszani.

Nem üli végig az étkezést, elszalad az asztaltól...

Kicsi korában mások étkezését nem is kell végigülnie! Erre csak fokozatosan lesz képes, az óvodáskor végére, amikor már a beszélgetés öröme is elég, hogy az asztalnál tartsa. Korábban, ha ő már nem eszik, nyugodtan megengedhetjük, hogy felálljon.

Nem akar rágni, továbbra is csak pürésítve eszik meg mindent...

Akkor táplálja így! Ezzel párhuzamosan lassan segítheti a rágás gyakorlásában - de utóbbi még nem a valódi mennyiségek elfogyasztásáról szól ilyenkor. Amennyiben bővebben érdekli ez a téma, kattinson a további tanácsokért!

Hiába főzök neki külön, nem eszik szívesen...

Ez nem a "külön főzésen" múlik, számtalan oka lehet. Érdemes végigbeszélnie egy szakemberrel: minden gyereknek (és szülőnek) saját evés-története van, így a megoldások is egyéniek. Sok gyerek szívesebben eszik a felnőttekkel azonos étrendet.

Különféle praktikákat kell bevetnem, hogy egyáltalán egyen valamit...

Ha gyermeke egészséges és nem érte az étkezés, táplálás terén trauma, a táplálkozási ösztön működik. Lehet, hogy túl sűrűn kínálják, túlbecsülik az elvárható mennyiséget. Könnyen kialakulnak rossz szokások is ezen a téren, érdemes igyekezni megszabadulni tőlük, mert évekre megkeseríthetik a kapcsolatot a napi harcok miatt. (Ha keveset eszk...) Ha nem sikerül egyedül, szakember segítségét kell kérni.

Egyre válogatósabb, már azt sem eszi meg, amit régen...

Ne hibáztassa a gyereket! A szokásai a felnőttekkel való kapcsolatban alakulnak, alakultak ki. Az "átlagos fejlődésű", egészséges gyerekek jó étvággyal esznek. A gyerekek alapvetően nem szeretik a túl nagy változatosságot. A valódi válogatósság legtöbbször rossz élményekből, erőltetésből ered. Előfordul, hogy valamilyen fejlődési probléma következtében jelentkeznek étkezési problémák, de olyankor ennek más jelei is vannak.

Bizonyos szagokra, látványra, állagra öklendezve reagál...

Vannak, akik érzékenyebbek a szagokra, ez veleszületett tulajdonság, esetleg egy nagyon kellemetlen élményhez kötődhet (betegséget, hányást követően). Vannak érzékeny gyerekek, akik egyes állagokat nem viselnek, nem szabad náluk ezeket erőltetni! Nincs olyan étel, ami nélkül a gyerek ne tudna kielégítően fejlődni.